Gry na smartfony
Jeszcze piętnaście czy dwadzieścia lat temu gry mobilne kojarzyły się wyłącznie z konsolami przenośnymi, które jako jedyne oderwały możliwość zagrania w bardziej zaawansowane trójwymiarowe tytuły w wysokiej jakości i w sposób całkowicie mobilny. Ówczesne telefony komórkowe od Nokii, Motoroli czy Sony Ericssona (nawet najdroższe flagowce kosztujące często po 2 tysiące złotych) pozwalały na grę jedynie w proste dwuwymiarowe gry oparte o język Java. Były to gry często ciekawe, ale również krótkie i bardzo proste i płytkie jeżeli chodziło o ich fabułę i gameplay.

Od początku dwudziestego wieku na rynku konsol mobilnych dominowały dwie firmy. Pierwszą z nich było Nintendo i ich Game boy a następnie DS i DSi, natomiast drugą firmą było Sony ze swoją konsolą PlayStation Portable (PSP).

Rynek zaczął się zmieniać dopiero po 2007 roku kiedy to Apple zaprezentowało swój pierwszy dotykowy smartfon: iPhone 2G.

Przez następne kilka raz technologia używana w smartfonach bardzo szybko zaczęła ewoluować, a wraz z nią biblioteka gier dostępnych na telefony. W okolicach 2012-2013 roku smartfony zaczęły oferować lepszą grafikę niż konsole przenośne. Gry takie jak Angry Birds, Pou czy Straszny Labirynt poszły do lamusa i zaczęły być zastępowane pełnoprawnymi trójwymiarowymi grami, które zaczęły bić na głowę tytuły z Nintendo DS i Sony PSP.

Sprawiło to, że Sony zrezygnowało z produkcji konsol wypuszczając jako ostatnią mobilną konsolę PlayStation Vita, która okazała się finansową porażką dla tego koreańskiego technologicznego giganta.